Günümüzde Koronavirüs salgını münasebetiyle bütün dünya kilitlenmiş, insanlar, hatta yakın akrabalar bir arada bulunmağı sınırlandırma mecburiyetinde kalmış. Cuma, hatta Kâbe’de tavaf terk edilmiş, insan her yerde izolasyona/tecride mecbur kalmıştır. Bundan dolay köyde, şehirde ve herhangi bir yerde bir araya gelme sosyal mesafe şartına bağlanmış, Cuma günleri de müminler namazlarını kendi evlerinde öğlen namazı kılmak zorunda kalmışlar.

Zira en kavi görüşlere göre Cuma namazının bir şartı 40 erkeğin bulunmasıdır, kırk kişiden az olsa Cuma kılınmaz.  Amma her konuda olduğu gibi bu konu hakkında da mezheplerin içinde değişik görüşler mevcuttur. Kimi 12 kişinin bulunmasını kâfi görürken kimi de 3 kişi hatta Ebu es-Sevr adındaki şafi âlim, iki kişinin kâfi olduğunu söyler. (El-mizan el Kübra, c1 s. 204)

Ve hatta Şafii mezhebinin en kuvvetli âlimi Bin Hacer şöyle der:          

وَقَالَ الْحَافِظ اِبْن حَجَر فِي التَّلْخِيص : وَقَدْ وَرَدَتْ عِدَّة أَحَادِيث تَدُلّ عَلَى الِاكْتِفَاء بِأَقَلّ مِنْ أَرْبَعِينَ وَكَذَلِكَ قَالَ السُّيُوطِيُّ : لَمْ يَثْبُت فِي شَيْء مِنْ الْأَحَادِيث تَعْيِين عَدَد مَخْصُوص اِنْتَهَى . وَالْخِلَاف فِي هَذِهِ الْمَسْأَلَة مُنْتَشِر جِدًّا ، وَقَدْ ذَكَرَ الْحَافِظ فِي الْفَتْح خَمْسَة عَشَر مَذْهَبًا لَا نُطِيل الْكَلَام بِذِكْرِهِ .عون المعبود 3- 35

“Yani Birçok hadise göre kırk kişiden az bir adetle Cuma namazı kılınabilir. Es-Suyuti de Bin Hacar’ın bu görüşünü baylaşıyor. Zira Cuma namazı sayısı hakkında belli bir adet tespit edilmemiştir. Sadece Asri saadette, hep 40 kişiyle kılınmıştır.  Bu adet hakkında büyük ihtilaf var. Hatta Bin Hacar el-fetih adındaki eserinde konu hakkında 15 mezhep olduğunu söyler. (Avunul-mabut c3 s35)

Hulasa,  kırk kişinin bulunması en güçlü görüş ise de kırktan az hatta üç ve ya iki kişiyle kılınması fetva dâhilindedir. Fetva zaruri zamanlarda sözlerin en muteberidir.

Bundan ötürü biz Korona musibeti veya imtihanı olayına mabetle ve evlerimizde mahsur olduğumuz için en iyisi evde bulunan kişilerin Cuma namazı hutbesiyle eda etmeleridir. Evin içinde iki kişi dahi olsa Cuma namazı kılmaları caizdir ve zarurete göre bu fetvaya uymak daha isabetlidir. Zaten Cuma namazından sonra öğlen namazını da her zaman kılıyoruz, Cuma namazında eksik varsa bu öğlen namazıyla telafi ediliyor.

Her aile reisi bu namazı kıldırıp hutbe okuya bilir. Evet, gerçi Şafii mezhebine göre hutbenin 5 şartı var. Ve her kişi bu 5 şartları ifa etmeye muktedir değildir, ama Ebu Hanife’ye göre EL-HAMDÜ LİLLAH veya SUBHANELLAH veya ALLAHU EKBER demek kâfidir. Yani aile reisi tek bunlardan birisini hutbede okuyup namaz ve hutbeyi eda edebilir.

Allah’ım, sen cismi küçük, tesiri büyük bu uyarıcı virüs ile bu insanlara büyük bir imtihan açtın, kimi imtihanı kazanır tövbe eder, hatalarından rucu eder, kimi de olayı tabiata, evrene ihale ederek sınıfta kalır. Sen erhamur-rahimsin, ibret almayan ve tövbe etmeyenlerin ateşiyle bizleri yakma,  merhametini istiyor, bu hayvancığı aramızdan ihraç etmenizi, cumalarımızı tam kılmamıza imkân sağlamanızı tazarru ediyoruz. Babnirli mele