Bilindiği gibi biz Müslümanlar belli zaman ve Perşembe gibi belli günlerde mezarlık ziyareti yaptığımız için mezarlıklarda izdihama sebep oluyoruz.
Evet, Mezarlıkları ziyaret etmek, mevtaya selam vermek, onlar için istiğfar etmek, Allah’ın merhametine, affına mazhar olmaları için dua etmek, ruhlarına sadaka vermek sünnettir. Fakat sınırlı zamana bağlı değildir, her zaman ve her gün hatta her gece ziyaret sünnettir. Sahih hadislerde beyan edildiği gibi Resulullah (sav) gece Baki mezarlıkları ziyaret ederek mevtaya selam vermiş onlara istiğfar ve dua etmiştir.
Bazı rivayetlerde gece ziyaret mekruhtur denilir ise de bu kerahet karanlık ve gece korkusu içindir. Bu gün mezarlıkta ışıklar olduğu için korku tasavvur edilmez, her gün her saatte sünnet olduğu gibi gece de caiz ve sünnettir, keraheti de yoktur. Eğer korku söz konusu olsa bir kişi değil, birkaç kişi beraber ziyaret etsinler.
Her gece ve her gündüz ziyaret sünnet olduğuna göre Perşembe gibi belli gün ve zamanlara tahsis etmek, izdihama sebebiyet vermek sünneti kaçırır. Hatta kadın- erkek karışımından oluşan izdiham günaha sebebiyet verir.
Evet, ulema, tüm zaman, gece ve gündüzleri ziyaretin sünnet olduğunu söylerler, bazı zamanları da tercih ederler, sadece tercih bu.
Mesela, Şafii yanında Perşembe ikindiden sonra cumartesi güneş doğana kadar ziyaret tercihlidir ve keza Hanefi ve maliki yanında Perşembe, Cuma ve cumartesi üç gün tercihlidir. Fakat eğer izdiham ve kadın erkek karışımı gibi engeller varsa ki mutlaka vardır, bu tercih geçersizdir.
Ben din âlimi sıfatıyla hangi gün ve zaman bana müsait ise ziyaret ediyorum. Mesela Perşembe, Cuma, cumartesi, Pazar, pazartesi Salı, Çarşamba günleri sabah erken müsait olduğu için ziyaret ediyorum.
Bilhassa karabalık olmadığı tenha zamanda ziyaret daha makbuldür, karabalık, izdiham içinde, bahusus kadın erkeklerin karışık olduğu ortamda ziyaret sevabı tenkis etmekte hatta vebale sebebiyet vermektedir.
Bilhassa KORONA döneminde daha fazla tenhalığa dikkat etmek lazımdır. Bazı Cuma arifesinde mezarlıkları düğün salonu gibi karabalık ve kadın erkek karışık olduğu şekildi ziyaret edilir. Bu, doğru değildir ve ölünün ruhuna fayda sağlama yerine zarar vermektedir.
Bak: Dört mezhep kitabı c1. s.540 babnirli mele Abdullah