İnsanın üzerine musallat edilen musibetlere karşı iki tedbir tavsiye edilmiştir; fiziki tedbir ve manevi tedbir. Tedbirlerin birincisi manevi tedbir, Allah’a ibadet yoluylu iltica etmektir. Mesela koronaya karşı Allah’a iltica etmek, hatalardan dönmek, tövbe etmek, kurtuluş için dua etmek, gereken ibadeti icra etmektir. Bunun için kuraklık hasıl olunca yağmur duasını yapmak, namazını kılmak tavsiye edilmiştir. İbn-i Abbas -radıyallâhu anh-'ın zelzele dolayısıyla altı rükû ve dört secde ile namaz kıldırdığı, rivâyet edilmektedir. (A. Köksal, XI, 222; İbn-i Ebî Şeyb)

Tedbir için genel ibadetin tavsiye edilmesi zaman ve zemin şartlarına bağlıdır. Onun için Diyanetin koronadan korunmak için Cuma günü dâhil camilere gitmeme fetvası fıkhidir ve isabetlidir. Biz de deriz ki taziye, mevit ve benzeri yerlere toplu hâlda gitmeme fetvası ve yasağı da isabetlidir.

Evet, İnsanlık tarihine bakıldığında Allah yolundan sapanların başına gelen musibetlerin haddi hesabı yoktur. Dünyaya hâkimiyet kuran dört lider var: Müminlerden zulkarnayn ve Suleyman ve mümin olmayanlardan da Nemrut ve Buhtanassar.

Nemrud’un burnundan bir sivrisinek beynine girmiş ve beynini kazımasıyla feci şekilde öldürmüştür. Kuranın beyan ettiği gibi Ebrehe adındaki kâfir, kâbeyi yıkmaya giderken Allah (cc) onun ve askerinin başına bir çeşit kuş, (ebabil) musallet etmiş, kuş çamurdan mermi şeklinde yapılan bir cismi gagasına alıp her ferdin kafasına indirmiş, kafasından bütün vucudu delerek altındaki bineği de delmek suretiyle hepsini binekleriyle helak etmiş. Keza, Nice asilerin başına çegirge, kan, kurbağa indirerek hepsini bitirmiş. Ve keza ruzgara emir vererek bir kısım insanları fırtınayla bir kısmını sel felaketiyle bir kısmının başına taşları yağdırmakla, bir kısmının üstüne dağları devirmekle helak etmiştir.

Hulasa musibetlerin tümüne karşı insan aciz ve perişan kalmış, kurtuluşu hatalardan dönmede, Allah’a sığınmada, ona ibadet etmede görmüştür.

Teknoloji ve tıppın zirveye çıktığı günümüzde başımıza da KORONA VİRÜS denilen bir hayvancık musallat etmiş, bütün dünya bütün imkânlarıyla fiziki tedbir almasına aciz kılınmış, manevi tedbir lazım olmuştur.

وفي حياة الحيوان عن ابن السكيت أنها دويبة سوداء الرأس وسائرها أحمر تتخذ لنفسها بيتاً مربعاً من دقاق العيدان تضم بعضها إلى بعض بلعابها ثم تدخل فيه وتموت

Hayatülhayvan kitabında virüs tarif edilerek şöyle denilir: Bu virüs küçük bir hayvancıktır, başı siyah sair cesedi kırmızıdır, kendine dört köşeli bir yer yaparak parçalarını kendi salyasıyla birbirine yapıştırır ve bir müddet sonra orada ölür. (Alusi tefsiri).

Demek bu virüs her zaman yok olmaya ve ölmeye mahkûmdur. Eğer biz maddi ve manevi tedbirlerimizi alıp birlikte karşısına çıksak Allah’ın izniyle onu mağlup ederiz. Hakka namzet ol.