UDHİYE /Kurban, Kurban bayramı ve üç gün sonra (Şafiye göre) ibadet niyetiyle kesilen hayvanın adıdır. Müslümanların bu süre içinde bir hayvanı kesip bir kısmını yemesi ve birini de çevreye dağıtması hem nefsin hakkını eda etmektir hem sosyal yardımlaşmanın simgesidir, hem de musibet ve balelerin defi için tavsiye edilen ilahi tedbirdir. Evet, Kurban tüm müminlere şamil bir ibadet şeklidir. Zira Âdem'in (s) iki çocuğu Kabil ve Habil’den ve İbrahim peygamberden peygamberimize kadar devam eden ve bize de teklif edilen bu ibadet bütün müminlere tavsiye edilmektedir.Bu ibadeti "hayvan katli amme" olarak nitelendiren İslam düşmanları kurbanın manevi ve zahiri hikmetlerinden bihaber zavallı ukalalardır. Dolayısıyla bir kısım muktedir Şafiilerin her zaman bu ibadeti terk etmeye cesaret etmeleri büyük hatadır. Zira kurban peygamberin (sav) sünneti olduğuna göre bütün mezhep mensupları arasında müşterektir. Hanefi, Şafii Hanbelî, Maliki veya Şii gibi diğer ehli kıble mezhep mensupları arasında fark yoktur. Kurban kesmekle mükellef olmanın şartı maddi güçtür, kimin maddi gücü varsa kesecek yoksa kesmesi gerekmez. Hatta maddi durumu müsait olan Şafii kesmeli, maddi durumu müsait olmayan Hanefi de kesmemelidir. Evet, Şafii, Maliki, Hanbelî müçtehitleri ve Hanefilerden de Ebu Yusuf ve Muhammet kurban kesmenin sünnet olduğunu, vacip olmadığını fakat vacibe yakın sünnetlerden olduğunu söylerler. Ebu Hanife ise peygamberimiz her zaman kestiği için bize de vacip olmuştur diyerek muktedir olanların kesmelerini vacip kılmaktadır. Evet, İbrahim (A.S.), rüyada üç kez kendi oğlu İsmail’i veya İshak‘ı kesmeye memur olmuş, bu büyük musibet Allah’tan gelen bir koçun kesilmesiyle önlenmiştir. Dolayısıyla Peygamberimiz de Kevser süresinde zikir edildiği gibi kurban kesmekle emir olunmuş, her zaman bu emri yerine getirmek için kesmiş ve bize de tavsiye etmiştir. Biz de sevaba nail olmak ve musibetlere maruz olmamak için kurban kesiyoruz. Bu dini ananeye "hayvan katili” diyenler peygamberlerin tavsiyesine ters bakan din muhalifi cüheladır. Kurbanın şartı sağlam olmaktır, ete açık zarar veren kusurlardan pak olmaktır. Kurbandan hiçbir şey satılmayacak, kesilirken besmele çekilecek, az da olsa bir kısmı çiğ olarak dağıtılacaktır. Pişmiş olarak vermek caiz değildir.
AKİKE:
Akike de kurban gibidir. Çocuğun doğumu için Akike kesilir. Doğumun yedinci gününden itibaren kesilebilir. Akike de, kurban gibi sağlam bir hayvan olacak, fakat eti pişirilip dağıtılsa daha isabetli olacak. Evet, bazıların akike etini mevlit şeklinde kendi evlerinde pişirip yedirmeleri caiz ise de en isabetlisi pişmiş olarak dağıtmaktır. Kadın kesebiliyorsa da en isabetlisi erkeğin kesmesidir. Parasını banka havalesiyle her hangi kuruma gönderip o kurum mensuplarını kesimde vekil kılmak caiz ise de tam isabetli değildir. En isabetlisi kurbanın yanında olmaktır. Batmanlı, Batman'da keserse Batman’daki muhtaçlara verecek, başka yerlere nakil edemez. Ancak başka yerlerdeki fazla muhtaç veya akraba ise kurbandan bir kısmını onlara nakil edebilir. İbn Hacar, Şerhü Bafadl c.2.s.202
Hakka namzet ol.