İnsan bazen ölümden sonraki baset/ diriliş ve cennet cehennemin varlığını mütalaa ederken ya dirilişe inanıp imanı güçleniyor veya da dirilişi inkâr ediyor. Zira İmanı güçlü kişinin kâinata bakış açısı ile inanmayıp hakikatten sapan kişinin bakış açısı farklıdır, inanmayan ahiret hesabına da inanmadığından ötürü her türlü günahı rahatlıkla yapabilir. İnanan ise dirilip her şeyin hesabını vereceğine inandığı için her türlü günahtan uzak kalmaya özen gösterir.
İnanmayanın düşünce sınırı dar ve taşıdığı kanaatsizlik şeytanidir, tefekkürü bulanık olduğu için dirilişi muhal görmektedir. İnanan kişinin düşüncesi rahmani, geniş, taşıdığı kanaat ve tefekkür geniştir, ahrete kadar uzanmaktadır.
Ben şimdi inanan kişinin halini örnekle beyan ederim ki, inanmayan da ona bakarak doğru tefekkür edip hizaya gelsin, o da yeniden düşüncesini analiz ederek istikamete dönüş yapsın ve dirilişin muhal olmadığını, aklan da mümkün olduğunu bilsin ve ona inansın.
Evet, inanan insan ölümden sonraki dirilişin numunesini yaratıkların tümünde görüyor, ölümden sonraki topraktan tekrar dirilişin cennet- cehennemin varlığını her şeyde görüyor ve bundan hareketle dirilişi tasdik ediyor. Örneğin insanın yaratıldığı meni denilen iki maya maddesini düşünürken o iki mayanın erkek ve dişinin yedikleri gıdadan olduğunu, gıdanın da topraktan oluştuğunu ve ilk insanoğlunun da topraktan yaratıldığını düşünürken dirilişin numunesini her gün gözleriyle görmüş oluyor ve ölümden sonra bir daha topraktan yaratılacağına iman ediyor.
Açık dille inanmayana deriz ki, madem insan meni mayasından doğuyor, meni mayası da ekmek ve su gibi gıdalardan oluşuyor, bu gıdalar da topraktan tevellüt ediyor, ölümden sonra bir daha topraktan yaratılacağına şahit mesabesindedir, bunu dikkatle tefekkür et.
Kadir-ı mutlak Allah(cc) bu insanı topraktan yarattığı gibi ölümden sonra da yaratmaya muktedirdir.
Bir müşrik, ölülerin çürümüş kemiklerini peygamber’e(sav) göstererek şu soruyu tevcih etmiştir: “ ey Muhammet, "
من یحیی العظام و ھی رمیم bu çürümüş kemikleri kim bir daha diriltecektir?
Allah (cc), Resulüne, قل یحییھا الذی انشاھا اول مرة و ھو بكل خلق علیم deki ilk etapta onu topraktan yaratan ölümden sonra da yaratacaktır. O bütün mahlûkatı bilendir, ona her çeşit yaratma kolaydır ve her şey كن فیكونol, demekle oluşmaktadır.
Fıkra:
Bizim Babnir köyüne komşu Suleybin köyü var. Bir Suleybinlinın ayağına diken girip incitince, şöyle demiş: “ya hu, Allah (cc), bu dikenlerin önüne oturup teker teker nasıl sivriltir?” Diğeri diyor ki kardeşim, O “tuj” diyor “tuj” oluyor. Yani sivril diyor, sivriliyor, o kadar basit.
Bu iki hemşerimizin inançları ateist filozofun inancından daha doğrudur. Zira kuranın ifadesiyle bunlar hakikati bildikleri için âlim, inkârcı filozof ise cahildir.
İnan ki bir daha dirileceksin.
Allah’ın kudreti buna şamildir.
İlahi adaletin muktezasıdır bu.
İnkâra kalkışma kâfir olursun.
Hakka namzet ol.