Bir toplumda düzen, farklı bileşenlerin bir araya gelmesiyle sağlanır. Bir ülkenin veya bölgenin nüfusla ilgili kayıtlarını tutan, nüfus hizmetlerini yürüten ve nüfusla ilgili işlemleri gerçekleştiren kamu kurumlarına büyük ihtiyacı vardır. Doğumdan ölüme kadar insanların nüfus kayıtlarının tutulması gerekir. Ancak bu sayede toplum içindeki değişikliklerin takip edilmesi, tabloların oluşturulması mümkün olur. İşte o bileşenlerden birinin ülkemizdeki adresi ise İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlükleridir.
ANNE RAHMİNDE BAŞLAR
Herhangi bir nedenle nüfus müdürlüğüne işiniz düştü mü, diye sormayacağım çünkü herkesin bir döneminde mutlaka bir işi düşmüştür. Çünkü bizim bu kurumla olan bağımız daha biz anne rahminde iken başlar ve ölünceye kadar hatta öldükten sonra bile devam eder.
Doğarız nüfustayız, kimlik lazım olur nüfustayız. Evlenmede, boşanmada nüfustayız. Vatandaşlık, kayıt düzeltme için nüfustayız. Pasaport, nüfus cüzdanı için yine nüfustayız. Uluslararası aile cüzdanı, ehliyet işlemleri ve diğer nüfus hizmetlerinde nüfustayız. Demek oluyor ki, yolumuz bu kurumla mutlaka kesişiyor
İŞİN NİTELİĞİ BİZLERİ ETKİLER
Ne zaman ki, bir kuruma işimiz düşer, işte o zaman o kurumun verdiği hizmetin niteliği bizi etkiler. Ya işimizi çabuk bitirip çıkarız veya o kurumun koridorlarında sürünür dururuz.
Peki, Batman İl Nüfus Müdürlüğü'nde durumlar nasıl, işler nasıl yürüyor dersiniz, sistem vatandaşları memnun ediyor mu? Merakımız bizi minik bir araştırmaya yöneltti. Bunu yakından görmek için nüfus müdürlüğüne defalarca gittik, orada nüfus işleri için müracaat eden vatandaşlarla ve çalışanları ile sohbet etme fırsatı bulduk
ÖNEMLİ PROJELER KAZANDIRMIŞ
Kurumda ilk dikkatimizi çeken personelin çalışma alanları, danışma noktaları ve bekleme salonlarında oluşturulan düzen. Hem personelin daha etkin ve verimli çalışması hem de vatandaşların gereksiz yere oradan oraya gitmesinin önüne geçmek için oluşturulan danışmada da işler seri şekilde yürüyordu. Çalışma alanlarındaki oturma düzeni göze de hoş görünüyordu. Anlaşılan il müdürü, kurumu için ihtiyaç duyulanı tespit etmiş ve uygulamaya da koymuş.
TECRÜBESİNİ KONUŞTURMUŞ
Peki, kim yapmış bunu, en büyük emek kimin? diye nabız yokladığımızda işaret edilen ise İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürü Caner Cavit Kösek idi. Kösek, yaklaşık 3 yıldır Batman’da görev yapıyor. Öncesinde birçok büyük merkez ve ilçelerde görev yapmış. Kurumun en alt basamağından başlayarak her kademesinde çalışmış. Batman’a atanırken tecrübesini de Batman'a beraberde getirmiş. Odasının kapısı herkese açık ve içeri giren her vatandaşı dinliyor, mevzuatı iyi biliyor ve kimsenin mağdur olmaması için büyük gayret gösteriyor.
DAP ve MAKS PROJELERİ DERECEDE
İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüğü Valilik Hizmet binası kompleksinde yaklaşık 75 civarında personelle, kendisine bağlı 1 merkez, 5 de ilçe merkez müdürlüğü olmak üzere yaklaşık 634 bin kişiye hizmet vermektedir. İlçelerde personel durumu yeterli düzeyde gibi fakat merkezde personele biraz daha ihtiyaç var gibi...
Nüfus müdürlüğü bakanlığın önemli bazı projelerini de ülke genelindeki illerin birçoğundan daha önce uygulamaya almış olması doğal olarak vatandaşın işini de kolaylaştırmış. Şu an uygulamada olan DAP ve MAKS projeleri ülke genelinde iyi derece yapmış.
BELEGERE KOLAY ULAŞIM
DAP Projesi; Dijital arşiv projesi. Bu projeyi erken hayata geçiren 11’ci İl Batman.
Dijital Arşiv Projesi kısa adıyla DAP, nüfus hizmetlerinin dayanağı olan aile kütüklerinin ve nüfus olaylarına dayanak teşkil eden, süresiz muhafaza edilen belgeleri koruma altına alan ve kolay ulaşılmasını sağlayan bir projedir.
ENTEGRE EDİLEBİLİR
MAKS Projesi; Mekansal adres kayıt sistemi. Konsepte 6’cı il konumundayız. Adres kayıt sisteminde sözel olarak tutulan adres bilgilerinin mekânla ilişkilendirilmesi ve oluşturulan altyapının diğer sistemlere entegre edilebilmesi amacıyla Nüfus Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünce başlatılan bir projedir.
DOĞUMLARA HASTANEDE TESCİL
Vatandaşın işini kolaylaştıracak işlere yoğunlaşan İl Müdürü Kösek, vatandaşın evlenme işlerini de kolaylaştıracak bazı yöntemleri hızlıca uygulamaya koymuş. Evlenme olayının belediyede tescil edilmesi hizmeti vatandaşa 10 günlük bir zaman kazandırmış. İşlemlerin belediyede otomatik olarak yapılması nüfus müdürlüğüne de 2 veya 3 personel kazandırmış. Diğer önemli bir hizmet ise doğumların hastanelerde tescil edilmesidir. Eğitim Araştırma Hastanesinde devam eden bu hizmetin yaygınlaştırması hedeflemektedir. Yeni doğan bir bebeğin tüm işlemleri doğduğu hastanede yapılıyor ve kimliği nüfus müdürlüğünce evine gönderiliyor. Ayrıca 75 yaş ve dezavantajlı kişilere de evde adres tespit hizmeti Batman Nüfus Müdürlüğü tarafından sağlanıyor. Bu hizmetlerin hepsi Müdür Cavit Caner Kösek tarafından son 3 senede yoğun bir şekilde uygulanmaya konmuş.
VİZYONER YAKLAŞIM
Okul dönemleri, seçim zamanları, yılsonu gibi dönemler hariç müdürlükte yapılan tüm işlemler günlük işleme dönmüş durumda. Kösek, hızlı ve nitelikli hizmet için vatandaşın ve personelin kendisine ulaşımını kolaylaştırmış. Herkes durumunu rahatlıkla ona anlatabiliyor. İletişime önem veriyor, yapılması gerekenleri de hızlıca yerine getiriyor. Vatandaşlara ve personeline her daim güler yüzlü ve pozitif enerji veren bir il müdürünü takdir etmek gerekir. Çalışanlarını da tebrik ediyorum. Batman’ın sıcak havasına sıcakkanlı bir müdür de iyi gelmiş. Vizyoner yaklaşımı ile il müdürlüğüne önemli ivme kazandıran bir yöneticiye de her zaman ihtiyacımız vardır. Kurumda gördüklerimizi ve elde ettiğimiz bilgileri aktarmaya çalıştık.