50 yılı aşkın bir zamandan beri Batman-Diyarbakır ve Batman-Siirt yollarını kullanıyorum. Her nedense bu yollar hiçbir zaman rahat olmadığı gibi, belirttiğim süre içinde hep tamir ve bakıma uğramış, devamlı olarak tamir nedeniyle trafik tek şeride düşmüştür.

Yaşınız ne olursa olsun, sizde mutlaka aynı sorunu yaşamışsınızdır. Yapılan asfalttan bir-iki yıl sonra yollar bozuluyor ve tekrar onarım işlemlerine başlanıyor. Özellikle belirttiğim iki şehirle ilgili sıkıntı başta da dediğim gibi 50 yıldan beri devam ediyor ve her nedense ilgili kurumun başındakiler bu yolların neden 3-4 yıl içinde bozulduğunu sormuyor.

Yıllar önce benzer bir yazıyı kaleme almış ve müteahhitlerin görevlerini iyi yapmadığını belirterek yapılan yolların kısa zamanda yeniden bozulduğuna dikkat çekmiştim. O dönemin milletvekilleri beni ziyarete geldiklerinde konuyu açmış ve böyle durumlar üzerinde durmamam için ricada bulunmuşlardı. Nedenini sorduğumda bir şey dememişlerdi ama, aradan bir zaman geçtikten sonra Batman-Siirt yol yapım işini alan müteahhidin o dönemdeki milletvekiline hatırı sayılır bir meblağ ödeme yaptığını birilerinden öğreniyordum.

Hadi diyelim ki; milletvekili devreye girip bazı şeylerin görülmesini engelliyor ama, yapılan yolların kontrol mühendisleri, denetleme ekipleri yok mudur? Karayolları Genel müdürlüğünün bu yolların kontrolünü sağlayan uzmanları da mı pastadan pay alıyorlar?

Dünyanın dört bir yanını gezmiş biri olarak birçok ülkede yapılan yolların ömrünü araştırdım. Amerikadaki şehirlerarası yolların ömrünün 20-30 yıldan aşağıda olmadığını öğrendim. Avrupadaki yolların da durumu da Amerikadan farklı değil.

Ülkemizin Batı bölgelerindeki yollara baktığımızda oradaki asfaltın da uzun süreli kalıcı olduğunu görüyoruz. Benim kastettiğim otobanlar değil, normal şehir yollarıdır ve bunlar son derece sağlıklı inşa edilmiştir.

Ne varki; Batman-Diyarbakır, Batman-Siirt yollarına geldiğimizde sefaleti oynadığımıza bir kez daha tanıklık ediyoruz. Bugün bu iki şehrimize gittiğinizde her ikisinin muhtelif bölümlerinde yol onarım çalışmalarının yapıldığını, duble yolların, tek şeride düşürüldüğünü görmüş olacaksınız.

O halde bu işte bir şey vardır.

Şimdiki bölge milletvekillerimiz bir araya gelerek bu olumsuzluğun ortadan kaldırılması için ilgili yerlerle görüşmeli, yapılan işin hakkıyla yapılması için Karayolları Genel Müdürü ve Bölge müdürüne telkinlerde bulunmalıdırlar.

Bu devletin parasına yazık değil mi?

Müteahhitler bir işi üstlenip imal ettiklerinde milyonlarca lira alıyorlarsa bunun da karşılığını vermek zorundadırlar. Artık çalma-çırpma döneminin sona erdirilmesi gerekir. Şunu da unutmamalıyız ki; eğer üst düzeydeki yöneticiler buna göz yummazsa hiçbir müteahhit şartnamede yazılan işin dışına çıkamaz, yani çalamaz.

Aslında bu vicdan işidir.

Yılda onlarca kişinin kötü yol nedeniyle hayatlarını kaybettiği bu iki şehrin yollarında yaşanan kazaları da unutmuş değiliz. Dilerim ki; Batman-Siirt-Diyarbakır milletvekilleri ve Valileri bir araya gelerek bu durumu değerlendirsin ve bundan sonra ihaleye çıkarılacak yollar için müteahhitlerle ön görüşme yapıp imalatın eksik olması halinde müteahhide gereken cezanın verileceği bildirilip yapılacak asfaltlar en ince ayrıntısına kadar kontrol edilsin.

Devlet yolları çok önemlidir ama bunu düşünmeyenler insan hayatını hiçe sayarak şartnamede olması gerekeni yapmıyorlar. Öyle olunca da yollar erken bozuluyor ve insanlar bundan dolayı kazalar yapıp hayatlarını kaybediyorlar.

Yıllardır süregelen bu ilgisizliğin sona erdirilmesini ve anılan şehir yollarının kalıcı olarak inşa edilmesi konusunda her yetkilinin üzerine düşeni yapmasını istiyor ve diliyoruz.

Hoşça kalınız.