Bilindiği gibi Taziye, Müslüman için kültürel, ahlakî ve dinî tesellidir. Bundan ötürü taziye ölülere mahsus değildir. Belki kişinin akrabasının ölümü veya mala, bedene gelen zarar ve benzeri musibetler için yapılabilir. Hatta Müslüman’ın yetişmediği cemaat için yapılır. Sahabe, cemaate yetişmeyen sahabenin taziyesini yaparlardı. Bir hocanın taziye yapması şart değildir, herkesin yapabildiği bir sünnettir. Evet taziye genel teselli ve insanî bir münasebet olduğu için Müslüman, bizimle harp halinde olmayan gayri Müslimlerin taziyesini de şu şekilde yapabilir: اخلف اللڒ علیك و صبرك(Allah sana halef ve sabır versin.)
Müslüman’a taziye şu şekilde yapılır: اعطم اللڒ اجركم و احسن عزائكم و غفر اللڒ لمیتكم (Allah sizin ecrinizi büyütsün, teselli ve sabrınızı güzel kılsın, ölünüze mağfiret ve rahmet eylesin.)
Taziye sünnete mutabık yapılmalı, sünnetin dışına çıksa meşruiyeti gider, din dışı bidat sayılır. Sünnet üç gündür, üç günde yapamayan mümkün olduğu zamanda yapabilir. Taziye bir cihetiyle teselli olduğu için bir gün bir gecede Müslümanlar tarafından ölünün akrabasına yemek verilmesi sünnettir, tavsiye edilmiştir. Fakat ölünün ve ya ailesinin yemeğini yemek mekruhtur, gayri meşru bidat kısmına girer. Maalesef şimdi ekseriyette bu gayri meşru işlenmektedir. Bu bidat’ı terk etmeliyiz. Evet, bu bidat’tan kurtulmak için şu şekil şer’i uygulama icra edilebilir: Ölü hayatta iken taziyeciler için yemek yedirmeği vasiyet etsin, o zaman ölümünden sonra taziyecilere verilen yemek vasiyete girer bidat’dan çıkar ve meşruiyet kesp eder. Mesela kişi hayatta iken şöyle vasiyet eder: “ben öldüğümde benim malımden taziyecilerime yemek yedirin ve ya şu menfaati sağlayın...”
Bu kişi öldüğünde vereseleri mirasın üçte birinden bu vasiyeti tatbik edecekler, vasiyete göre taziyecilere yemek ikram edecekler. Taziyede ölünün ruhuna İhlâs süresi ve ya Fatiha okunur, dualar yapılır. Lakin süre ve ya Fatiha’yı tam okumak lazımdır, yarım veya hatalı okuyarak yüze el sürmek ne ölüye ne süre ve Fatiha’yı okuyana sevap kazandırmaz. Binaenaleyh ya tam okunsun veya süre ve Fatih yerine ölüye dua edilsin ki hem ölü faydalansın hem dua eden kişi faydalansın. Ben şimdi vasiyet ediyorum: “ben öldüğüm zaman benim malımdan taziyecilere bol miktarda nefis yemekler ikram edilsin, muhtaçlara yardım yapılsın, ruhuma kuran okunsun, okuyan ve de dua eden muhtaçlara bol ikram yapılsın, cenazemi yıkayan ve ilgilenen muhtaçlara ikram edilsin…” Hakka namzet ol.