Oruç, tövbe ve sabırla iç içedir. Oruç tutan kişi, oruç, sabır ve tövbe üçünü harmanlaştırır. Zira yağmur sokaklardaki tozları temizlediği gibi oruç, tövbe ve sabır üçü birlikte zahiri ve batini tüm zararlıları temizler. Oruç iki çeşittir: zahiri ve batini oruç: İslam’ın beş şartından biri zahiri oruçtur. Bundan ötürü Müslüman ramazan orucu tutmakla mükelleftir. Mazeretsiz tutmayan kişi asidir, vebal altındadır. Zahiri oruç, yemek, içmek ve cinsi ilişkiden içtinap etmekten ibarettir. Bu üç maniden biri işlense zahiri oruç bozulmuş olur ve sene içinde kaza etmek gerekir, kaza bir sene tehir edilse tehir kefareti lazım olur. Batini oruç de kişinin kalp, ruh akıl manevi âlemini temizler. Kişi batini oruçla kalbini, ruhunu temizlemiş olur ve kalp temizliği, akıl ve ruh temizliği gibi dış organların temizliğine vesile olur. Zira Kalbi temiz olanın dili, eli, ayağı, gözü, kulağı hâsılı tüm zahiri organları da haramdan sakınarak, temizlenmiş olur. Dil, fitne, fesat, yalan, bühtan gibi haramlardan içtinap eder, el, ayak harama yürümez, göz harama bakmaz, kulak haramı dinlemez olur. Tasavvuf ehlinin yanında zahir-i oruç farz olduğu gibi batini oruç ta, farzdır. Bunun için eğer oruçlu diliyle yalan, fitne fesat yapsa, kulağıyla haramı dinlese, gözle harama baksa, eliyle zulüm işlese batini orucu bozulur ve tutulan zahiri orucun ücreti de zedelenir. Allah resulü (sav) buyurur ki;  إِنَّ اللَّه لَا يَنْظُر إِلَى صُوَركُمْ وَلَكِنْ يَنْظُر إِلَى قُلُوبكُمْ (Gerçekten Allah sizin surat ve zahirinize  Bakmaz, lakin kalplarınıza bakar. Sizin zahiri organlarınızla yaptığınız iyi ameller ruh ve kalbinizin süzgecinden geçer kalp temiz değilse zahiri organların ameli kirlenir, ücreti eksik olur. Bunun için Resul (sav) buyurur ki:  فَإِنْ شَاتَمَهُ أَحَد أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِم  (biri oruçluya küfür etse, onunla çekişirse misliyle cevap vermesin ancak , “ben oruçluyum desin.”  Yani ben oruçlu olduğum için temizim, senin gibi kirlenmeye, çekişmeye, küfür etmeye müsait değilim. Hakka namzet ol.