Çocuklarımızın manevi gıdayı en iyi şekilde alabilmelerindeki büyük etken öğretmenin sevgiyle yaklaşmasıdır. Sulanan çiçek nasıl gelişiyorsa sevgi gösterilen çocuk o derece gelişir büyür. Tembel, işe yaramaz, gelecek vaat etmeyen çocuk yoktur. Çocuk psikolojisini bilmeyen, sevgiyle yaklaşamayan, düzelmesinde ekstra çaba harcamayan, kurtulmak için bahane arayan öğretmen vardır. Biz öğrenci velileri olarak zamanının büyük çoğunluğunu öğretmeni ile geçiren çocuklarımızın öğretmeninden beklentilerimiz elbette büyüktür. Bütün anne babalar eğitimci olsa zaten öğretmenden çok fazla beklenti içine girmez, varsa bir açığı kendi kapatmaya çalışırdı.
Peygamberimiz(s.a.v) şöyle buyurmaktadır: “Çocuk sevgisi, cehennem ateşine karşı perdedir. Çocuklara iyilik etmek sıratı geçmeye sebeptir. Onlarla beraber yiyip içmek, cehennemden kurtuluştur…”(şir’a) hadisi şerif.
Her çocuk, çocukluk psikolojisi içinde çocukluğunu yaşama hayallerini kurar. Oynar, zıplar, belki yaptığı yaramazlıkla öğretmenini bıktırma aşamasına getirir, olabilir. İşi eğitim olan bir öğretmen bunu normal karşılar, onun zıttına gidip okuldan soğutmaz, davranışlarının düzeltilmesinde onu okula kazandırmada büyük bir emek sarf eder. Öğretmen, kolayını değil zoru başarabilendir. Zeki, çalışkan, davranışları düzgün olan bir çocuğa çok fazla emek sarf etmeye gerek yok zaten yolunu bulmuş gidiyor. Günümüzde sıkça karşılaşırız, başarılı, sınavda derece yapan öğrencilerin peşinden koşan, onları ücretsiz okutmak için birbirleriyle yarışan dershane ve özel okulları çoğumuz iyi biliyoruz. Buradaki amaçları o başarılı çocuğu kendileri yetiştirmiş gibi göstermek ve onun üzerinden prim yapmaktır. Dünyada, çalışkan ahlaklı ilerisi için umut veren bir çocuğu sevmeyen şikâyet eden hiçbir öğretmen yoktur. Asıl önemli olan en başarısız olan çocuğun elinden tutup, büyük bir özveri ile onu en başarılı olanların arasına katmaktır. Hani böyle yüreğini ortaya koyan kaç öğretmen vardır. O da düşündürücüdür. Hiç bir zaman için öğretmen öğrenciden kurtulma yollarını denememelidir, o öğrenciyi ne olursa olsun, hangi yolu denerse denesin onu kazanmak için imkânlarını sonuna kadar zorlamalıdır. Aksi halde kurtulmak için okuldan attırdığı bir öğrenci yaşamı boyunca bu öğretmene kindar olur ve onu gördüğü yerde en büyük kötülüğü yapmaya yeltenir.
Eğitim hayatında; okul yönetimi, öğretmen, öğrenciler ve diğer personeller arasında karşılıklı saygı ve güven üzerine kurulu insan ilişkileri ve iletişim süreci, öğrencilerin gelişiminin ve akademik başarılarının güvencesidir. Okullarda kurulan iyi insan ilişkileri ve iletişim sistemi, eğitim sisteminin de sağlıklı olmasını sağlayacaktır. Eğitim sisteminin ilk hedefi, yarının ülke yönetimini ve iş pozisyonlarını devralacak düzgün, dürüst, düzeyli, inançlı, ilkeli ve çalışkan öğrenciler yetiştirmektir.
Peygamberimiz(s.a.v) başka bir hadisinde şöyle buyurmaktadır: “İlim öğrendiklerinize hürmet edin ve ilim öğrettiklerinize de ikram edin’’(ibni neccar)
Öğretmenin sınıf ortamında, korkuya değil saygıya ve sevgiye dayanan tatlı-sert bir otoritesi olmalıdır. Öğretmen, her öğrenciye çekinmeden, azarlanma korkusu olmadan istediği soruları sorabilme rahatlığını verebilmelidir. Bilmemenin değil, soru sormamanın ve öğrenmeye çalışmamanın kusur olduğu vurgulanmalıdır.
Öğretmen; dersimi anlatırım, görevimi yaparım gerisi beni ilgilendirmez havasında olmamalı, öğrettiklerinin herkes tarafından iyice sindirildiğinden emin olmalıdır. Öğretmen, gerektiğinde her öğrencinin seviyesine inebilmeli, her zaman tatlı bir otorite ile empatik bir tavır sergilemelidir. Öğretmen; sınıfındaki öğrencileri, tembeller-çalışkanlar şeklinde bir ayırıma tabi tutmamalıdır. Çocukları etiketlemekten kaçınmalıdır. Okul başarısının, hayat başarısı olmadığı bilinmeli ve her öğrenciye eşit mesafede olunmalıdır.
Aslında kötü öğretmen, öğrenci yoktur. Öğretmen ve öğrenci arasında iyi veya kötü ilişki vardır. Ancak iyi ya da kötü ilişki kurulması, öğrencinin değil öğretmenin sorumluluğundadır. Öğretmen öğrencisi ile arasındaki kötü ilişkiden dolayı hiç bir mazeret ileri sürmemelidir. Eğer düzeltemeyeceği bir problem var ise aile işbirliği ile profosyonel yardım almaktan çekinmemelidir
Başarının olduğu her yerde sevmek vardır. Sevmeyi bilen öğretmen en iyi öğretmen olmaya adaydır. Buradan sevmekten mahrum olan tüm öğretmenlere sesleniyorum: “sizin sevgiyle yaklaşımlarınız birçok çocuğun hayatına olumlu yönde etki etiği gibi nefretinizle birçoğunun da bataklığa girmesine sebep oluyorsunuz. ..”Allahın rahmeti, bereketi, merhameti üzerinize olsun Allaha emanet olun.