Geçen sene başlanan köprünün yapımı son aşamaya gelirken, yüzlerce tarihi mağaraya taşınacak taş, toprak ve kaya parçalarının taşıma işi bu köprü üzerinden yapılacak. Antikkentin ‘Mahafbakar' mıntıkasına yapılan köprünün altından su geçmeye başladı. Dere, Şab, Saha vadisi ve Teht Kal-a denilen tarihi alanlarda dolgu çalışmaları yapılacak. Dolgu çalışmalarındaki asıl amacın ‘Koruma’ olduğunu belirten yetkililer ise şu açıklamayı yaptı “Baraj dolduktan sonra esas dediğimiz Hasankeyf’in tamamı su altında kalacak. Göl havzası yükseldiği zaman kalenin etrafı suyla çevrileceği için, kanyon ve vadilerde çok sayıda mağara var, oralara su basmış olacak. Hasankeyf’in kale yapısı biraz yumuşak, zamanla su ile temas edilmesi halinde aşınma söz konusu. Kalede üç bin mağara, saraylar, cami ve kiliseler var. Amaç Hasankeyf Kalesi’nin su altında kalmayan kısmını, kalenin kaya yapısının zarar görmemesi için etrafını izole etmek” şeklinde bilgi verdiler.
DİCLE’NİN DENGESİ BOZULDU
Ilısu Barajı altında kalacak olan Hasankeyf ilçesinde devam eden mağara dolgu çalışmaları için yapılan köprü inşaatı nedeniyle nehrin yatağı değişti. Doğal yapısı bozulan Dicle Nehrinde suyun yönünü değiştirmesi yüzünden bazı yerlerde balık ölümleri yaşandı. Suyun gitmediği alanlarda balıklar ölürken, nehri yatağında gece-gündüz iş makineleriyle çalışmalar devam ediyor. Geçen sene nehir üzerine yapılan köprü, iş makineleri ve kamyonların geçişi için kullanılıyor. Raman dağından getirilen kaya ve taş ve toprak yığınları kamyonlarla bu köprünün üzerinden geçerek mağaralara dolduruluyor. Köprünün yapımı ve bazı tarihi eserlerin taşınması projesi nedeniyle nehrin doğal yapısı bozulurken, zaman zaman toplu balık ölümleri de yaşandı.