Kurban, muktedir olan bütün Müslümanların müekket ibadeti hükmündedir. Maddi durumu müsait her baliğ Müslüman’ın bu ibadeti yerine getirmesi bütan mezheplerin müşterek tavsiyesidir. Şafii, Hanefi, maliki, Hanbelî ve Caferi mezhepleri arasında fark yoktur. Bunların tümü kurbanın vacip veya müekket sünnet olduğunu ifade etmişler.
Sadece Ebu Hanife ve Şafiilerden Avzai ve Leys kurbanı vacip listesine almışlar. Hulasa kurban kesmenin vacip olduğunu söyleyenler var ise de, ekser ulema sünnet-i müekkede olmasında ittifak etmişler. Evet, bilinmelidir ki sünnet-i müekkede vacib gibi mühim bir ibadet şeklidir. Binaenaleyh bazı Şafiilerin kurban kesmekten rehavet etmeleri doğru değildir, onlar da Hanefiler gibi bu ibadeti yerine getirmelerini tavsiye ederim. Ben Şafii olduğum halde 60 senedir kurban kesiyorum. Merhum Bozu adında işadamı benim kesmem ve tavsiyeden etkilenerek her sene inek kurban kestiğini söyledi. Ben ona dedim ki benim tavsiyem den istifaden edip kesmenin bir sebebi şudur. Ben de kestiğim için tavsiye uyuyorsun. Ebu Bekir köle azat etme hutbesini okuyacaktı, hutbeye çıkmadan önce kendisi bir köleyi azat etti ki tavsiyesi başkasına tesir etsin, köle azat etsin.
Kurban kesme zamanı bayramın dördüncü günün sonuna kadardır. Eğer bu zaman içinde kesilmezse dört günden sonra kaza olarak kesilir. Vaktinde eda edilmeyen namaz vakit harici kaza edildiği gibi kurban da dört günden sonra kesimi kaza edilir. Eğer kişi, selim, (kusursuz) bir hayvanı kurban niyetiyle satın alsa ve kesmeden önce hayvan ayıplanırsa mesela sakat olursa ve bu ayıpla beraber kesilirse, meşru kurban sayılacak. Zira ilk beyan ettiği zaman sağlamdı, ayıp sonradan çıkmıştır.
Kurban koyundan ise bir sene doldurması gerekir, eğer altı aylık kuzu etli, gösterişli ise kesilebilir. Keçi ise bir seneyi doldurması lazımdır. Yani çepiş ve oğlak caiz değildir. Üç mezhep yanında Çepiş caizdir, Şafii yanında çepiş caiz değildir. Ekser ulema yanında çepişte üç mezhebin görüşü tercih edilmiştir. Sığır ise iki seneyi doldurması lazımdır.
Belli derecede Kör, hasta, cılız, uyuz hayvan kurban olmaz. Boynuzsuz veya boynuzu kırılan hayvan kurban olabilir. Kuyruğun yarısından az kesik hayvan kurban olabilir. Kulağın yarısından az kesik kurban olabilir, kulağı az delik, az yarık hayvan kurban olabilir. Kulaksız ve ya boynuzsuz yaratılan havan HANBELİ mezhebine göre kurban olabilir.
Bahis edilen ayıplar fazla olmasın ve hayvan güçlü etli olsun, göz doldurur tipten olsun, o zaman bu az ayıplar mani değildir, fetva dâhilindedir.
Kurban kesimi baliğ olmayan akıllı çocuk, kadın, Hıristiyan, Yahudi tarafından yapılabilir.