28 Temmuz 2024 tarihi akşam saatlerinde gerçekleşen kaza sonucu aynı aileden 4 kişi vefat etti ve 2 kişi yaralandı. Akabinde aradan 1 hafta geçmeden gene aynı yolda 8 kişinin yaralandığı bi kaza meydana geldi. Öncelikle ölenlere Allah’tan rahmet yaralılara da şifa diliyoruz. Peki bu kazalarda tek suçlu hatalı sürücüler mi? Gelin bunu hep beraber inceleyelim.
Her ne kadar söz konusu kazalarda sürücülerin kusuru varsa da idarenin ve yetkililerin de kabahatinden ve hizmet kusurundan bahsetmek gerekir. Şöyle ki;
Herhangi bir kazanın oluşumunun engellenmesi ile alakalı gerekli önlemi almayan idare kazaların meydana gelmesinden müteselsilen ve kendi kusuru oranında sorumlu olacağı 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve İdari Yargılama Usulu Kanununda açıkça belirtilmiştir. Zira İdarenin Hizmet Kusuru; idarenin yürüttüğü kamu hizmetinin hiç işlememesi, kötü işlemesi veya geç işlemesi sonucu ortaya çıkan ve idarenin ortaya çıkan zararı ödemesini öngören bir sorumluluk türüdür.
Osb yolunda meydana gelen kazalarda daha öncesinde sıkça yetkililere bildirilmesine rağmen gerekli aydınlatmalar yapılmamıştır. Kazaya konu yol, araçların hız yaptığı yollardan biridir. Hız kesici sarsma bantları veyahut kasislerin de yeterli düzeyde olmaması o yoldan geçen araçların hızını kesmesini engellemektedir. Ayrıca araçların çok hızlı gelip gittiği, üst geçidin olmadığı karşıdan karşıya geçmenin neredeyse imkansız olduğu bir yere düğün salonlarının izin verilmesi de manidar bir durum. Bütün bu hususlar beraber incelediğinde yolun sorumlu olduğu idarenin de zararı tazmin etmekle yükümlü olduğu aşikardır.
Söz konusu kazaların akabinde Batman Valiliği ve Karayolları 9. Genel Müdürlüğü’nden yapılan açıklamada ;
“OSB Yoluna Dedaş tarafından aydınlatma direkleri takılacaktır. Güzergah kapsamında toplayıcı yol kaldırım da proje kapsamında inşa edilecektir. Ayrıca yol güvenliğini artırmak ve OSB trafik yükünü hafifletmek amacıyla mevcut OSB dönel kavşağı köprülü kavşağa dönüştürülecektir. Bu işler dışında; Batman-Beşiri yolunda trafik güvenliğini artırmak için standart trafik işaretlemesinin yanında, ilave hız kesici sarsma bantları ve ilave güneş enerjili ikaz flaşörleri takılmıştır.”
Söz konusu açıklamalardan da anlaşılacağı üzere idare gerekli önlemleri almadığını kendisi de belirtmiştir. Peki soruyoruz bu önlemlerin alınması için vefat haberi mi duymak zorundaydık?
Ne yazık ki vefat haberi almadan gerekli çalışmaların yapılmadığına bir kere daha şahit olmuş olduk. Kısaca özetlemek gerekirse bir kazanın meydana gelmesinde kazada kusurlu olan sürücü kadar gerekli önlemleri almayan idare de kusurludur. Bu durumda oluşan zararlarda idare de müteselsilen sorumludur. Umarım bir daha böyle bir olay yaşamayız ve bir kaza haberi duymadan gerekli önlemlerin alındığına şahit olmuş oluruz.